Sollicitatietraining: presenteer de beste versie van jezelf

Een sollicitatiegesprek is een korte, eenmalige kans die je niet kunt overdoen en die enorme impact kan hebben op je levensloop,’ zegt communicatietrainer Jeroen de Blij. Op 13 en 19 december geeft hij bij CultuurCollege een sollicitatietraining. Tijdens de trainingsmiddag leer je bewust te worden van je gedrag en gewoontes, zodat je de beste versie van jezelf kunt laten zien in spannende situaties.

Read More
De balans: één jaar Expeditie Nederlands

Begin dit schooljaar zijn mijn collega Rutger Cornelissen en ik vol ambitie begonnen aan Expeditie Nederlands. Ons doel: het vak Nederlands op een vernieuwende manier aanbieden aan havo 3. Ineerdere blogs heb je de progressie kunnen lezen. In deze blog kijk ik terug aan de hand van de doelen die we onszelf vooraf hebben gesteld. Hoe was het om op een andere manier les te geven? Wat ging goed en wat is voor verbetering vatbaar? Wat vinden de leerlingen en hun ouders ervan? En krijgt dit jaar een vervolg?

Read More
Waarom filosoferen belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind

Op 30 mei gaat bij CultuurCollege de training Leren filosoferen met kinderen van startDaarin leer je als docent, ouder of kunstenaar hoe je kinderen kunt uitdagen om zélf op onderzoek uit te gaan, door met elkaar in gesprek te gaan en vragen te stellen waar geen eenduidig antwoord op bestaat. Docent Ingrid van Aert: ‘Om te filosoferen heb je de openheid en durf om bij jezelf naar binnen te kijken. Daarmee gaan we in deze training oefenen.’

Read More
Expeditie Nederlands: een half jaar verder

Zoals je in mijn vorige twee blogs op CultuurCollege hebt kunnen lezen, zijn Rutger Cornelissen en ik dit schooljaar op het Candea College in havo 3 begonnen met Expeditie Nederlands. In deze animatie zie je dat we onszelf onder andere het doel gesteld hebben om meer met projectonderwijs te doen. We vinden het een groot voordeel dat tijdens deze projecten verschillende vaardigheden worden gecombineerd. We hebben de afgelopen maanden maar liefst drie projecten gedaan, namelijk Project ‘Onderzoek’, ‘Fictie’ en ‘Nederlandstalige Muziek’.

Read More
Waarom we moeten luisteren naar stille krachten

Een tijdje geleden overleed Meester Koene. Dat vond ik jammer, niet alleen omdat hij één van mijn favoriete basisschoolleerkrachten was, maar ook omdat ik hem mijn gymnasiumrapporten had willen laten zien. Meester Koene adviseerde mij vmbo, zelfs nadat ik een hoge CITO-score behaalde. Klasgenoten met lagere scores werd wel vwo aangeraden: zij hadden hardere stemmen.

Read More
Toolbox C-Zicht: werken met culturele competenties in het onderwijs

In samenwerking met Cultuurmij Oost en schoolbestuur SPO Condor ontwikkelde CultuurCollege Toolbox C-zicht. Met deze training leren schoolteams de culturele talenten van hun leerlingen zo goed mogelijk in te zetten. Zo ontdek je hoe je kinderen uitdaagt en begeleidt om een volgende stap te zetten in hun culturele ontwikkeling. We spraken met Reineke de Vries, adviseur bij Cultuurmij Oost.

Read More
Collectiewacht: hoe bewaar je kunstwerken en oude objecten?

Op 9 juli vindt de cursus Beheer en Behoud plaats, een samenwerking tussen Erfgoed Gelderland en CultuurCollege. Collectiebeheerders van musea, kerken, bedrijven, gemeenten en privécollecties leren in deze cursus hoe ze de levensduur van objecten en kunstwerken kunnen verlengen. Om het natuurlijke proces van verval in te perken en voorwerpen zo lang mogelijk toonbaar te houden, is specifieke kennis van omgevingsfactoren en klimaat vereist. Hoe weer je bijvoorbeeld stof of direct licht? En hoe voorkom of behandel je schimmels, insecten of handel je bij breuken? In gesprek met Ingrid Gerritsen en Kelly Witteveen van Erfgoed Gelderland.

Read More
Creativiteit op school is heel hard nodig

In de afgelopen twee jaar leidde CultuurCollege in de cursus Van Kunstenaar tot Collega ruim 100 makers, kunstenaars en creatief ondernemers op, vanuit de filosofie dat juist zij het onderwijs in deze tijd ontzettend veel te bieden hebben. Niet als vakdocent, maar als verbeelder, ontdekker en creatief rolmodel voor leerlingen en medewerkers. In aanloop naar de vierde editie van de cursus, die in maart 2017 van start gaat, kijken we terug met oud-cursist Heleen Bosma: wat heeft Van Kunstenaar tot Collega haar gebracht?

Read More
Expeditie Nederlands

‘Wat zouden jullie in de huidige onderwijspraktijk willen veranderen?’ Dat was de vraag die mijn collega Rutger Cornelissen en ik te horen kregen toen we eind juni 2015 met de directie van onze scholengemeenschap Quadraam rond de tafel zaten. Sinds ik op het Candea College in Duiven als docent Nederlands werk, zijn Rutger en ik altijd bezig geweest met het ontwikkelen en verbeteren van ons vak.

Read More
Help! Hoe houd ik mijn auteursrechten?

Je wordt als zelfstandig tassenontwerper door een groot merk gevraagd om een aantal tassen voor hun nieuwe collectie te ontwerpen. Je werkt sinds een tijdje voor jezelf, maar een samenwerking met een ander merk is nieuw voor je. In het kader van de samenwerking stelt het tassenmerk een contract op. In dit contract wordt onder andere geregeld dat de auteursrechten die voortvloeien uit de door jouw gedane werkzaamheden toekomen aan het tassenmerk. Welke gevolgen heeft dit contract voor jou als ontwerper?

Read More
Voorop in de verandering

Arnoud Kuijpers (1987) is docent Nederlands aan het Candea College in Duiven en heeft een grote passie voor onderwijsvernieuwing. Hij gebruikt ipads en mobiele telefoons in zijn klaslokaal, maakt filmpjes over allerlei vakgerelateerde onderwerpen op YouTube en heeft een grote droom het onderwijssysteem te veranderen. In 2015 werd hij uitgeroepen tot de beste leraar Nederlands van dat jaar. Wat heeft hem dat opgeleverd en wat betekent onderwijsvernieuwing precies voor de dagelijkse praktijk van een docent en zijn leerlingen?

Read More
Thorsten BlokzijlComment