Scholingsaanbod Ieders Museum

Hoe kunnen we musea inclusief maken? Hoe maak je het museum toegankelijker voor nieuwe of moeilijk bereikbare publieksgroepen? Dat vergt kennis en andere manieren van kijken. Daarom steunt Ieders Museum vanaf 2018 scholingsaanvragen van musea op het gebied van publieksbegeleiding. Speciaal voor museumdirectie, rondleiders en vrijwilligers - samen maken we het museum voor iedereen toegankelijk. Ps: Gelderse musea kunnen bovendien kosteloos aan de trainingen deelnemen! Fantastisch toch?


Read More
Collectiewacht: Beheer en Behoud

In musea bewaren we voorwerpen voor de eeuwigheid of in ieder geval zo lang mogelijk. De zorg voor de omgeving en de aandacht voor de omgevingsfactoren van de collectie noemen we preventieve conserverende handelingen. Maar hoe worden deze handelingen, die bijvoorbeeld bestaan uit het reguleren van het binnenklimaat, het weren van stof, direct licht of het beschermen tegen insecten en schimmels, deskundig door u uitgevoerd? Weet u voldoende over het hoe en waarom?

Read More
Art Based Learning

Wanneer zie je iemand echt langere tijd naar een kunstwerk kijken? Laat staan dat je het een groep leerlingen ziet doen. Met de methodiek Art Based Learning (ABL) ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters lukt dit prima, mensen verdiepen zich als vanzelf in een kunstwerk. CultuurCollege biedt in samenwerking met ArtEZ hogeschool voor de kunsten deze methodiek aan in de vorm van blended learning. Dit wil zeggen: een mix van e-learning én fysieke bijeenkomsten bij museum Collectie de Groen en bij ArtEZ

Read More
Vrijwilligersmanagement

In veel culturele organisaties zijn vrijwilligers onmisbaar voor het uitvoeren van de belangrijkste taken. Zonder hun inzet komt het balierooster niet rond, is er geen rondleiding langs de expositie en kunnen de films niet worden vertoond. In deze training krijg je concrete handvatten voor een optimale  vrijwilligersorganisatie en gemotiveerde medewerkers die zich graag voor jouw organisatie willen inzetten.

Read More
De introverte professional

Ben jij bedachtzaam, sta je niet graag in het middelpunt van de belangstelling, en heb je moeite met small talk? Kun je juist goed luisteren, observeren en analyseren? Ben je een kritische denker maar vind je het lastig om stante pede je mening te geven? Krijg jij energie van het ontwikkelen van ideeën en kun je goed alleen zijn? Dan ben je zeer waarschijnlijk een introvert persoon.  

Read More
Collectiewacht: Preventieve Conservering van Textiel

Hoe kan ik schade verkomen aan textiel? ...en als er schade is, hoe ga je daar dan mee om? Er wordt gedemonstreerd wat behoudsmedewerkers zelf aan conserverende handelingen kunnen doen, en welke zaken je aan een restaurator moet overlaten. Er worden voorbeelden getoond van hoe het niet en hoe het wél moet en schadeherkenning (schimmel, ongedierte, stof- en wat daar aan te doen).

Read More
Stop met aardig zijn!

Een workshop voor mensen die willen werken aan een meer assertieve houding. Je wilt graag dat de mensen met wie je werkt je aardig vinden. Je vindt het lastig om 'nee' te zeggen, voor je eigen mening uit te komen of iemand op iets aan te spreken. Conflicten mijdt je liever, of je geeft makkelijk toe aan de eisen van een ander. Je vindt het lastig je eigen behoeftes kenbaar te maken. Hoe zorg je ervoor dat je (werk)relaties positief blijven en je tegelijkertijd eerlijk en effectief kan communiceren zonder dat je dit veel stress oplevert?

Read More
Erfgoed: samen in de buurt

Samen is erfgoed leuker! Deze training volg je als leerkracht samen met lokale erfgoedaanbieders. Wat weten erfgoedaanbieders van de scholen? En wat weten leerkrachten van erfgoed? Hoe zorg je voor een goedlopende bezoekles? Aan welke (kern)doelen moet een erfgoedles voldoen? Je gaat aan de slag met de culturele competenties: onderzoeken, creëren en reflecteren.

Read More
Mediacreativiteit

Hoe kun je deze media zo inzetten, dat je het onderwijs moderner en aantrekkelijker maakt voor je leerlingen en voor jezelf? In de training Mediacreativiteit leer je op nieuwe en creatieve manieren met digitale middelen om te gaan en het onderwijs te verrijken.

Read More
Erfgoed: een plek in de school

ALLEEN VOOR SCHOOLTEAMS
In deze cursus leer je erfgoed een plek in de school te geven.Deze cursus is gericht op het bieden van inzicht en praktische tools voor het verticaal en horizontaal borgen van de leerlijn Erfgoed in het curriculum. Daarnaast komt ook het praktisch plannen van erfgoed binnen de school aanbod.

Read More
Thorsten Blokzijl
Erfgoed: een klas vol spullen

ALLEEN VOOR SCHOOLTEAMS
Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk? En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvormen gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. 

Read More