Van Rondleiden naar Begeleiden (schoolklassen)

cultuurcollege_van_rondleiden_naar_begeleiden.jpg

Breng je passie voor erfgoed over op kinderen

In de training leer je je passie voor erfgoed beter over te brengen op kinderen. Door het toepassen van nieuwe didactische vaardigheden kun je groepen schoolkinderen beter begeleiden. Dankzij sprekende voorbeelden uit de praktijk leren we je een aansprekende begeleidingsstijl te ontwikkelen en toepasselijke nieuwe werkvormen.

Het programma

De training bestaat uit vier dagdelen. In de bijeenkomsten staan vier thema’s centraal:

  • Dagdeel 1: de ontwikkeling van jezelf en de ontwikkeling van kinderen

Bij het begeleiden van bezoekers in je instelling komt heel wat kijken. In deze de eerste bijeenkomst ligt het accent op de competenties van de begeleider: wat vraagt een bezoek van jou, hoe leid je een bezoek in goede banen, waar ben je goed in, wat kan in jouw instelling en waar loop je tegenaan?

Als rondleider ben je geneigd om meteen naar de inhoud te gaan en te vertellen. Maar is dat waar de bezoeker behoefte aan heeft? Wat wil de bezoeker en hoe kun je dat peilen? Hoe kun je zien of de bezoeker nog wel betrokken is en kun je die betrokkenheid stimuleren? Daar gaan we het ook over hebben.

  • Dagdeel 2: manieren waarop kinderen leren

Hoe leren kinderen tegenwoordig? Wat voor typen onderwijs kennen we en hoe verklaart dat gedrag van leerlingen? In deze bijeenkomst gaan we het hebben over diverse leertheorieën en denken we na hoe we daar tijdens een bezoek les rekening mee kunnen houden. Deze theorieën verklaren ook het gedrag en verwachtingen van jong volwassenen, een nieuwe generatie om rond te leiden. Hoe kunnen we die doelgroep met deze opgedane kennis bedienen? We bespreken de verschillen en de overeenkomsten.

  • Dagdeel 3: leren communiceren met kinderen middels actieve werkvormen voor kinderen

In deze bijeenkomst staat communicatie en interactief begeleiden centraal, voor zowel het rondleiden van kinderen als volwassenen. Hierin bespreken we de overeenkomsten en verschillen van beide doelgroepen door middel van actieve werkvormen en voorbeelden.

  • Dagdeel 4: coaching on the job

We delen ervaringen met het begeleiden van schoolgroepen en we experimenteren met aanpassingen van de bestaande activiteiten. In voorbereiding op deze bijeenkomst geldt een aanvullende opdracht, uiteraard krijgt de deelnemers hier handvatten en tips voor. We willen niemand forceren en respecteren het als iemand onderstaande opdracht niet ziet zitten. Onze ervaring is dat coaching on the job ontzettend leerzaam is, een kwestie van - oefenen oefenen oefenen.

Bereid een korte presentatie voor van 3 tot maximaal 5 minuten. Gebruik de opgedane theorie en presenteer een nieuwe les opzet, nieuwe opdracht of een stukje rondleiding voor een bepaalde doelgroep.

Hulpvragen: Hoe ga je het aanpakken? Wat ga je doen/veranderen? Kies een element uit de cursus waar jij aan wilt werken. Het gaat niet om de inhoud, maar om het hoe. Denk bijvoorbeeld aan andere manieren van ontvangen, een interactieve rondleiding, bewustwording van je houding en uitstraling, oog voor de betrokkenheid d.m.v. observatiestrategieën etc.

Iedereen presenteert zijn/haar opdracht ter plekke in het archief of museum waarna wij elkaar constructieve feedback geven. Je mag het ook van te voren opnemen als je dat prettiger vindt. Je moet bereid zijn te beargumenteren wat je hebt aangepast en waarom.

 

E-learning

Alle deelnemers krijgen toegang tot een digitale leeromgeving met educatieve video's, werkmaterialen en opdrachten. De leeromgeving is ondersteunend aan de fysieke bijeenkomsten en is zeer gebruiksvriendelijk (echt waar!) 

 

Ervaringen van andere musea

Deze training hebben wij inmiddels met succes al op heel veel plekken in Nederland mogen organiseren. Van het Nationaal Archief in Den Haag tot het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Voor grote en kleine archieven en musea. 

glasmuseum_cultuurcollege.gif

'Fijn dat jullie zo met ons meedachten, uiteindelijk hebben wij gekozen voor een mix van de training voor het rondleiden van schoolklassen en volwassenen. En we hebben nu ook het thema filosoferen ingebracht. Praktisch en heel leerzaam! - Nationaal Archief, Den Haag'

nationaalarchief-300x240.jpg

'Gewoon hartstikke interessant! Het oefenen was erg prettig en de trainer was heel begripvol.' - Nationaal Glasmuseum, Leerdam

 

 

OFFERTE

Mocht u interesse hebben, dan sturen wij u graag vrijblijvend een offerte toe. U kunt uw gegevens achterlaten via onderstaande knop. Voor meer informatie kunt u ons bereiken via info@cultuurcollege.nl of via telefoonnummer 026 351 47 11.