'

Samen in de buurt. Erfgoedinstellingen leren van de leerkrachten, en andersom!

Samen is erfgoed leuker! Deze training volg je als leerkracht samen met lokale erfgoedaanbieders. Wat weten erfgoedaanbieders van de scholen? En wat weten leerkrachten van erfgoed? Hoe zorg je voor een goedlopende bezoekles? Aan welke (kern)doelen moet een erfgoedles voldoen? Je gaat aan de slag met de culturele competenties: onderzoeken, creëren en reflecteren. Erfgoedinstellingen kunnen veel leren van de leerkrachten over didactiek en leerlingen, en andersom kunnen leerkrachten meer te weten komen over geschiedenis en erfgoed. Kunnen leerkrachten meer te weten komen over geschiedenis en erfgoed in de buurt.

Programma

Deze cursus wordt in company gegeven, in 3 contacturen en daarnaast een huiswerkopdracht van +/- 1 uur.

Doelgroep

Leerkrachten uit het Primair Onderwijs. 

Doel en relevantie

  • Je leert, samen met jullie culturele omgeving, hoe je erfgoed betekenisvol inzet in je klas.
  • Je leert hoe leerkrachten en erfgoedinstellingen samen dezelfde taal kunnen spreken.
  • Je leert hoe je samen de leermomenten voor de leerlingen belevings- en betekenisvol kunt maken.
  • Je leert wat erfgoed is, waar je het tegenkomt en wat je er mee kunt doen.
  • Je leert werken met de culturele competenties: onderzoeken, creëren en reflecteren.
  • Je leert hoe je de (kern)doelen voor erfgoed uit je omgeving haalt.
  • Je leert (nog beter) de omgeving van jullie school in te zetten in je lessen.

Maatwerk

Voorafgaand aan de cursus wordt er telefonisch een intake afgenomen om de doelstelling duidelijk te stellen. Verder zullen we bespreken wie er allemaal aan de cursus mee gaat doen het hele team, alleen de enthousiastelingen en of  huidige gebruikers van de leerlijn Erfgoed/Reizen in de Tijd.

Interesse?

Heb je interesse? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Wij zijn te bereiken via info@cultuurcollege.nl en via 026-3514711.

  • Deze cursus delen