Inspiratiedag: Virtual Reality in het Onderwijs

Benieuwd naar de mogelijkheden van Virtual Reality in het onderwijs? Wat voor lesmateriaal er al beschikbaar is? Hoe je dat inzet in de klas of training? En hoe je zélf Virtual Reality ervaringen kunt maken met 360° camera’s en eenvoudige software? Kom ideeën opdoen tijdens onze Inspiratiedag Virtual Reality in het Onderwijs.

Read More
Werkplaats muziek in de klas

Muziekdocenten en leerkrachten: het is tijd dat we samen op pad gaan en muzieklessen ontwikkelen die passen bij de tijd waarin we leven. De kracht van muziek verandert nooit. De manieren waarop we ermee omgaan wel en dat vraagt van iedere muziekprofessional flexibiliteit en nieuwsgierigheid. In de Werkplaats Muziek in de klas neemt Suzan Lutke, saxofonist, muziekdocent en onderwijskundige, muziekdocenten mee in een educatieve aanpak van de 21e eeuw. De werkplaats omvat drie bijeenkomsten en start op 11 januari 2019.

Read More
Art Based Learning

Wil je weten hoe je je leerlingen, bezoekers of cliënten op een heel persoonlijke manier kunst kan laten ervaren? Zodat ze leren van kunst in plaats van over kunst? Werk je bijvoorbeeld als CKV-docent, docent in een van de kunstvakken, educatief medewerker bij een culturele instelling, cultuurcoördinator, pedagogish medewerker, coach of activiteitenbegeleider?  Meld je dan aan voor de tweedaagse training Art Based Learning, ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters.

Read More
Stop met aardig zijn!

Een workshop voor mensen die willen werken aan een meer assertieve houding. Je wilt graag dat de mensen met wie je werkt je aardig vinden. Je vindt het lastig om 'nee' te zeggen, voor je eigen mening uit te komen of iemand op iets aan te spreken. Conflicten mijdt je liever, of je geeft makkelijk toe aan de eisen van een ander. Je vindt het lastig je eigen behoeftes kenbaar te maken. Hoe zorg je ervoor dat je (werk)relaties positief blijven en je tegelijkertijd eerlijk en effectief kan communiceren zonder dat je dit veel stress oplevert?

Read More
De introverte professional

Ben jij bedachtzaam, sta je niet graag in het middelpunt van de belangstelling, en heb je moeite met small talk? Kun je juist goed luisteren, observeren en analyseren? Ben je een kritische denker maar vind je het lastig om stante pede je mening te geven? Krijg jij energie van het ontwikkelen van ideeën en kun je goed alleen zijn? Dan ben je zeer waarschijnlijk een introvert persoon.  

Read More
Workshop Kahoot

Kahoot! is een webtool waarmee heel snel een quiz, discussie of peiling gehouden kan worden in de klas. Wij kunnen snel het hele team, bijvoorbeeld in combinatie met een teamoverleg of studiedag: Wat zijn de mogelijkheden? Hoe werkt het technisch? Op welke manier kun je het inzetten binnen je eigen lessen? Welke verschillende kant en klare Kahoot’s zijn handig te gebruiken?

Read More
Reflectiegesprekken met jongeren

Er wordt van leerlingen in het VO verwacht dat ze al kunnen reflecteren. Helaas is dit vaak niet het geval. Vaak verzanden leerlingen en docenten in een herhaaldelijk evaluatie, zonder reflectie. De aanpak in de klas sluit vaak niet aan op het vermogen van de leerlingen. Dit is echter wel heel goed mogelijk, als je maar weet hoe! Zoek jij ook naar handvatten om wel zinvol te kunnen reflecteren met de leerlingen? Dan is deze training echt iets voor jou.

Read More
Erfgoed: een klas vol spullen

Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk? En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvormen gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. 

Read More
Erfgoed: samen in de buurt

Samen is erfgoed leuker! Deze training volg je als leerkracht samen met lokale erfgoedaanbieders. Wat weten erfgoedaanbieders van de scholen? En wat weten leerkrachten van erfgoed? Hoe zorg je voor een goedlopende bezoekles? Aan welke (kern)doelen moet een erfgoedles voldoen? Je gaat aan de slag met de culturele competenties: onderzoeken, creëren en reflecteren. 

Read More