De introverte professional

Ben jij bedachtzaam, sta je niet graag in het middelpunt van de belangstelling, en heb je moeite met small talk? Kun je juist goed luisteren, observeren en analyseren? Ben je een kritische denker maar vind je het lastig om stante pede je mening te geven? Krijg jij energie van het ontwikkelen van ideeën en kun je goed alleen zijn? Dan ben je zeer waarschijnlijk een introvert persoon.  

Read More
Symposium: Virtual Reality in het Onderwijs

Kom op 11 oktober naar het symposium VR in het Onderwijs in Amersfoort. Een dag vol educatieve en innovatieve inspiratie. Benieuwd naar de mogelijkheden van Virtual Reality in het onderwijs? Wat voor lesmateriaal er al beschikbaar is? Hoe je dat inzet in de klas of training? En hoe je zélfVirtual Reality ervaringen kunt maken met 360° camera’s en eenvoudige software? Meld je nu aan!

Read More
Stop met aardig zijn!

Een workshop voor mensen die willen werken aan een meer assertieve houding. Je wilt graag dat de mensen met wie je werkt je aardig vinden. Je vindt het lastig om 'nee' te zeggen, voor je eigen mening uit te komen of iemand op iets aan te spreken. Conflicten mijdt je liever, of je geeft makkelijk toe aan de eisen van een ander. Je vindt het lastig je eigen behoeftes kenbaar te maken. Hoe zorg je ervoor dat je (werk)relaties positief blijven en je tegelijkertijd eerlijk en effectief kan communiceren zonder dat je dit veel stress oplevert?

Read More
Art Based Learning

Wanneer zie je iemand echt langere tijd naar een kunstwerk kijken? Laat staan dat je het je leerlingen ziet doen. Met de methodiek Art Based Learning (ABL) ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters lukt dit prima, mensen verdiepen zich als vanzelf in een kunstwerk. CultuurCollege biedt in samenwerking met ArtEZ hogeschool voor de kunsten deze methodiek  aan in de vorm van blended learning.

Read More
Reflectiegesprekken met jongeren

Er wordt van leerlingen in het VO verwacht dat ze al kunnen reflecteren. Helaas is dit vaak niet het geval. Vaak verzanden leerlingen en docenten in een herhaaldelijk evaluatie, zonder reflectie. De aanpak in de klas sluit vaak niet aan op het vermogen van de leerlingen. Dit is echter wel heel goed mogelijk, als je maar weet hoe! Zoek jij ook naar handvatten om wel zinvol te kunnen reflecteren met de leerlingen? Dan is deze training echt iets voor jou.

Read More
Erfgoed: een klas vol spullen

Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk? En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvormen gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. 

Read More
Erfgoed: samen in de buurt

Samen is erfgoed leuker! Deze training volg je als leerkracht samen met lokale erfgoedaanbieders. Wat weten erfgoedaanbieders van de scholen? En wat weten leerkrachten van erfgoed? Hoe zorg je voor een goedlopende bezoekles? Aan welke (kern)doelen moet een erfgoedles voldoen? Je gaat aan de slag met de culturele competenties: onderzoeken, creëren en reflecteren. 

Read More