Masterclass: Virtual Reality in het Onderwijs

De afgelopen jaren hebben zeer snelle ontwikkelingen plaats gevonden rond Augmented, Mixed en Virtual Reality. De technologieën zijn de hype voorbij en hebben zich bewezen als waardevolle nieuwe interfaces tot de digitale wereld. Voor het onderwijs bieden deze technieken erg veel mogelijkheden. Tijdens onze tweedaagse masterclass Virtual Reality in het Onderwijs leer je hier alles over.

Read More
Art Based Learning

Wanneer zie je iemand echt langere tijd naar een kunstwerk kijken? Laat staan dat je het je leerlingen ziet doen. Met de methodiek Art Based Learning (ABL) ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters lukt dit prima, mensen verdiepen zich als vanzelf in een kunstwerk. CultuurCollege biedt in samenwerking met ArtEZ hogeschool voor de kunsten deze methodiek  aan in de vorm van blended learning.

Read More
De introverte professional

Ben jij bedachtzaam, sta je niet graag in het middelpunt van de belangstelling, en heb je moeite met small talk? Kun je juist goed luisteren, observeren en analyseren? Ben je een kritische denker maar vind je het lastig om stante pede je mening te geven? Krijg jij energie van het ontwikkelen van ideeën en kun je goed alleen zijn? Dan ben je zeer waarschijnlijk een introvert persoon.  

Read More
Reflectiegesprekken met jongeren

Er wordt van leerlingen in het VO verwacht dat ze al kunnen reflecteren. Helaas is dit vaak niet het geval. Vaak verzanden leerlingen en docenten in een herhaaldelijk evaluatie, zonder reflectie. De aanpak in de klas sluit vaak niet aan op het vermogen van de leerlingen. Dit is echter wel heel goed mogelijk, als je maar weet hoe! Zoek jij ook naar handvatten om wel zinvol te kunnen reflecteren met de leerlingen? Dan is deze training echt iets voor jou.

Read More
Erfgoed: een klas vol spullen

Van keukenla tot rommelzolder: erfgoed is overal! Maar wat is het eigenlijk? En waar vind je het op school? Je gaat samen met je team aan de slag met erfgoed in de klas. Tijdens de training werken jullie met diverse concrete werkvormen, die je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De werkvormen gaan uit van activerende didactiek. De nadruk van de opdrachten ligt op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. 

Read More
Erfgoed: samen in de buurt

Samen is erfgoed leuker! Deze training volg je als leerkracht samen met lokale erfgoedaanbieders. Wat weten erfgoedaanbieders van de scholen? En wat weten leerkrachten van erfgoed? Hoe zorg je voor een goedlopende bezoekles? Aan welke (kern)doelen moet een erfgoedles voldoen? Je gaat aan de slag met de culturele competenties: onderzoeken, creëren en reflecteren. 

Read More