Art Based Learning

 Alphons ter Avest: Vogelaar, dag en nacht, 1998, 91 x 123 cm, zeefdruk, fosforinkt, De Groen Fine Art Collection

Alphons ter Avest: Vogelaar, dag en nacht, 1998, 91 x 123 cm, zeefdruk, fosforinkt, De Groen Fine Art Collection

Wil je weten hoe je je leerlingen, bezoekers of cliënten op een heel persoonlijke manier kunst kan laten ervaren? Zodat ze leren van kunst in plaats van over kunst? En heel direct bezig zijn met het ontwikkelen van creativiteit en authenticiteit? Of heb je behoefte aan creatieve verdieping en verbreding voor jezelf? Werk je bijvoorbeeld als CKV-docent, docent in een van de kunstvakken, educatief medewerker bij een culturele instelling, cultuurcoördinator, pedagogish medewerker, coach of activiteitenbegeleider?  Meld je dan aan voor de tweedaagse training Art Based Learning, ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters.

In samenwerking met ArtEZ Hogeschool biedt het Cultuurcollege deze training aan in de vorm van blended learning: dat wil zeggen een mix van e-learning en fysieke bijeenkomsten in een museum of creatieve werkplaats. Tijdens de eerste trainingsdag doorloop je zelf de vier stappen van de methodiek Art Based Learning en verdiep je je in de grondslagen van de methode. Tijdens de tweede trainingsdag wordt op je eigen proces teruggekeken en leer je vervolgens deze methodiek toe te passen in je eigen praktijk.

in één oogopslag:

  • Data training:

    • Of 16 januari en 6 februari 2019 in het Centraal Museum Utrecht

    • Of 6 maart en 27 maart 2019 in de Kunsthal KAdE te Amersfoort

  • Tijd: 11.00 tot 17.00 uur (beide dagen)

  • Inclusief e-learning voor tussentijdse zelfstudie

  • Prijs: Nu €495 euro i.p.v. €750 (exclusief 21% btw)

  • Trainer: Famke Sinninghe Damsté

 Liesbeth Doornbos: Zonder titel, 2008, diverse technieken, 29,7 x 44 cm, De Groen Fine Art Collection.

Liesbeth Doornbos: Zonder titel, 2008, diverse technieken, 29,7 x 44 cm, De Groen Fine Art Collection.

Toepassingen methodiek

  • ABL als methode van kunst ervaren voor iedereen die werkzaam is op het gebied van (kunst- en cultuur-)educatie, welzijnswerk, coaching etc.

  • ABL als aanjager van creatieve processen, artistiek onderzoek en persoonlijke groei in onderwijs, informele kunsteducatie, naschoolse opvang, jongeren- en ouderenwerk, persoonlijke coaching etc.

  • ABL als verbindende en verdiepende factor tijdens museumexcursies, werkweken, kunstreizen, studiedagen, participatieprojecten, coachingtrajecten, teambuilding etc .

Leerdoelen

Na het doorlopen van de Art Based Learning methode ben jij als deelnemer in staat om:

  • de vier stappen van Art Based Learning op effectieve wijze in de praktijk te brengen met een groep leerlingen, bezoekers of cliënten.

  • de methodiek in te passen in je eigen (les-)praktijk.

  • de methodiek toe te passen voor diverse doeleinden zoals creativiteitsontwikkeling, artistiek onderzoek, kunstbeschouwing en persoonsvorming.

 Hester Oerlemans, On the run II, 2014, 32 x 34 cm, tekening, tape, De Groen Fine Art Collection.

Hester Oerlemans, On the run II, 2014, 32 x 34 cm, tekening, tape, De Groen Fine Art Collection.


In gesprek met dr. Jeroen Lutters:

“De kern van het menszijn is misschien wel je creatieve zijn, en wat betekent dat letterlijk? Dat je iets kan scheppen, dat je iets nieuws kan maken, iets kan uitvinden dat alleen jij kan. Een mens die zich aangesproken voelt als mens, voelt zich aangesproken in zijn creativiteit. En andersom, als je aangesproken wordt in je creativiteit, word je aangesproken in je directe menszijn.

Hoe kan je een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van die creativiteit? Door een proces aan te gaan dat ik Art Based Learning heb genoemd en dat uit vier stappen bestaat.

Eerst moet je bij jezelf kunnen komen: wie ben ik als subject op dit moment? Vervolgens maak je gebruik van alles om je heen en met name van kunstzinnige en culturele artefacten. Ga het gesprek ermee aan, kom in dialoog met kunstzinnige objecten. Waag daarna de sprong om werelden te betreden waar je nog nooit geweest bent, maak een reis door je eigen fantasie. Durf tenslotte hieraan conclusies te verbinden die niemand anders kan bedenken dan jijzelf, conclusies die volkomen uniek zijn. Dan ben je bezig met creatieve ontwikkeling. Waar je in andere dan de kunstvakken je rationele spier traint, zo zou je in de kunstvakken kunnen leren helemaal bij jezelf en authentiek te zijn.”

Programma bijeenkomsten

Het programma vindt plaats op inspirerende locaties; een museum en/of een creatieve werkplaats. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.

Bijeenkomst 1

11.00 - 17.00 inclusief lunch

Bijeenkomst 2

11.00 - 17.00 inclusief lunch, afsluiting met uitreiking van de certificaten


Een mix van online en fysiek leren

Thuis doorloop je de e-learning. De e-learning bestaat uit vier theorie- en vier praktijkvideo's. De fysieke bijeenkomsten bestaan uit twee bijeenkomsten bij een museum. Na je inschrijving en betaling krijg je direct toegang tot de e-learning. Je krijgt per mail van ons een gebruikersnaam en wachtwoord. Klik op onderstaande link om in te loggen.

 

De theorie: dr. Jeroen Lutters

jeroen-lutters-2014-fotograaf-borislutters.jpg

Niemand kan beter over de methode Art Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Kunst- en Cultuureducatie bij ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen.
Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video's neemt hij je mee in zijn gedachtegang over kunst- en cultuureducatie anno nu. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.

 

De praktijk: Famke Sinninghe Damsté

 Famke Sinninghe Damsté

Famke Sinninghe Damsté

Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze te werken als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze CD’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk.

 

ACCREDITATIE

 

Relevant voor deelnemers die tevens in het onderwijs werkzaam zijn: 

Deze cursus is geaccrediteerd via Register Leraar met 20 Registeruren. Na afloop van de cursus ontvangt iedere deelnemer een certificaat met de code voor Register Leraar.

rgister leraar.png
 

 

Inschrijven

Wil je je inschrijven? Meld je dan aan via onderstaande knop. Goed nieuws: in 2019 kunnen we de kosten verlagen van €750 naar €495 excl 21% btw! We hebben de training iets verkort, zodat je deze training met je persoonlijk scholingsbudget kunt betalen en minder moeite hebt met het vinden van vervanging! Bij vragen mail je naar info@cultuurcollege.nl. 


Ervaringen van deelnemers:

Art Based Learning laat je even stilstaan bij de drukte van alledag en naar binnen kijken. Het is inspirerend om ervaringen met vakgenoten te kunnen delen en ideeën op te doen voor toepassingen in het onderwijs en museumeducatie.
— cursist, januari 2018
‘Twee keer 15 minuten kijken? Dat doen ze nooit! Maar ze deden het! En op de afgesproken tijd was ik de enige die terug was, de leerlingen waren nog bezig!
— ROB MENTING (SCHOOLLEIDER), november 2017
Art Based Learning opent deuren naar ruimtes die je verrassen, verbazen, verwarmen en nog zoveel meer!
— cursist, maart 2018
 Jan van der Veer: Homesick, h. 80 cm, hout, acryl, textiel, ars pro domo.

Jan van der Veer: Homesick, h. 80 cm, hout, acryl, textiel, ars pro domo.