Springplank: verdieping

 
foto van Erwin Olaf

foto van Erwin Olaf

Een creatief proces ontwerpen, begeleiden en vakoverstijgend werken. Wat leren kinderen nou echt en hoe stel je goeie vragen die het leerproces verdiepen? Je kunt een creatief proces ontwerpen vanuit een doel en starten in de eigen klas. Je kunt dit verbinden aan een (actueel) thema om vakoverstijgend te werken.

Deze twee dagdelen zijn zo vormgegeven dat je naar huis gaat met inzichten en tools die direct toepasbaar zijn in de klas. De training is ervaringsgericht en interactief. Dat wil zeggen dat door opdrachten en de reflectie inzichten verworven worden.

Verdieping dagdeel 1 gaat over lesontwerp en leerdoelen, WAT KOMT ER ALLEMAAL AAN BOD?

Kunst- en cultuureducatie en doelen. Je kunt een creatief proces ontwerpen vanuit een doel en starten in de eigen klas. Je kunt dit verbinden aan een (actueel) thema. Je volgt de leerling en verdiept verdiep je het proces door vragen te stellen.

  • Zelf gevoeld en ervaren hebben wat culturele indicatoren (=doelen cultuureducatie) zijn.

  • Activiteiten kunnen ontwerpen op basis van een gekozen indicator (doel).

  • Vertrouwen krijgen in toepassen/uitproberen, bewuste keuzes maken voor indicatoren (welk doel kies ik) per activiteit

  • Vragen stellen om proces te starten, vragen stellen tijdens het proces om te verdiepen

  • Waardevrij observeren

  • Inzicht in eigen leerdoelen

  • Werken aan, stappen zetten in leerproces.

  • Ontwerpen van een creatief proces aan de hand van een thema in de klas (vakoverstijgend)

  • Aanraken verschillende werkvormen

Verdieping dagdeel 2 gaat over vakoverstijgend werken, WAT KOMT ER ALLEMAAL AAN BOD?

Kunst- en cultuureducatie en vakoverstijgend werken. Je kunt een creatief proces ontwerpen, opstarten en te begeleiden. Je kunt dit verbinden aan een thema in de school en kiest hierbij een passende werkvorm die zelfs klas- of vakoverstijgend is.

  • Waardevrij observeren

  • Vragen stellen om proces te starten, tijdens het proces en reflectief gesprek nadien

  • Activiteiten kunnen ontwerpen op basis van een gekozen indicator passend binnen thema van de school

  • Begeleiden en verdiepen creatief proces

  • Kennis maken met 4 leeftijdsfasen

  • Vakoverstijgend ontwerpen van een creatief proces aan de hand van een thema

  • Borgen van indicatoren voor komend schooljaar (uitproberen/afspraak met jezelf)

IN ÉÉN OOGOPSLAG:

  • Data: 27 september en 8 november 2019

  • Tijd: 13.30 tot 16.30 uur (inloop 13.15 uur)

  • Je moet de basistrainingen hebben gevolgd om aan deze verdieping mee te doen.

  • Locatie: Rozet in Arnhem

    Prijs: € 100,- excl btw

  • Doelgroep: leerkrachten, icc-ers, schooldirecteuren en vakleerkrachten die meedoen aan CMK Gelderland

  • Trainers: Marcelle Hilgers en Lobke Meekes

INSCHRIJVEN

Heb je interesse? Meld je dan nu aan via onderstaande knop. Wil je meer informatie over de training, schroom niet om contact met ons op te nemen via jolandakosman@cultuurcollege.nl

 

Met dank aan:

cmk.jpg