Symposium: Virtual Reality in het Onderwijs

vr-in-de-klas-workshop-kunstOR.jpg

Benieuwd naar de mogelijkheden van Virtual Reality in het onderwijs? Wat voor lesmateriaal er al beschikbaar is? Hoe je dat inzet in de klas of training? En hoe je zélf Virtual Reality ervaringen kunt maken met 360° camera’s en eenvoudige software? Kom ideeën opdoen tijdens het Symposium Virtual Reality in het Onderwijs.

Leer over de laatste ontwikkelingen, ervaar de nieuwste VR hardware en software, raak bekend met verhalen uit de praktijk en ga zelf aan de slag! 

In één oogopslag:

 Robin de Lange, oprichter van het Virtual Reality Learning Lab.

Robin de Lange, oprichter van het Virtual Reality Learning Lab.

Voor wie: Docenten van alle onderwijsniveaus, Learning & Development professionals, ontwikkelaars van lesmateriaal, mediacoaches, trainers, beleidsmakers en onderwijsdirecteuren. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Programma: 1 daags met plenaire sessies en workshops.

Waar en wanneer: 11 oktober 2018, Amersfoort (locatie n.o.t.k.)

Studiemateriaal: Studiemateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt. Er zijn hier geen extra kosten aan verbonden. U wordt aangeraden een laptop en smartphone mee te nemen.

Aantal deelnemers: Maximaal 50 voor het hele programma, maximaal 25 per workshop. Vol=vol

Kosten: Regulier: € 345 (excl. BTW). Onderwijs- & culturele instellingen: € 275 (excl. BTW)

Waarom?

Technologie moet meer dan een gadget zijn: het moet een verrijking zijn voor het onderwijs. In het onderzoek zijn veel redenen te vinden waarom Virtual Reality meerwaarde kan bieden als leermiddel. Hoe maak je hier goed gebruik van, terwijl je de nadelen probeert te vermijden? Hoe vertaal je dat naar een concrete onderwijsinnovatie? Dat is de uitdaging tijdens onze trainingen.

Een paar voorbeelden hoe onze cursisten Virtual Reality inzetten in hun onderwijs:

  • Samen met leerlingen interessante plekken over de hele wereld verkennen;
  • 360° video gebruiken om docenten in opleiding hun lessen te laten evalueren;
  • Een indrukwekkende inkijk geven in de beroepspraktijk en dat als context gebruiken voor de lesstof;
  • Leerlingen leren hoe ze zelf een 3D game kunnen programmeren of een 360° film kunnen maken.

Wat leer je?

Het programma voor het symposium is een zorgvuldige mix van de volgende onderwerpen:

  • Wat is de huidige staat van de technologie? Wat voor hardware heb je nodig?
  • Zelf ervaren van interessante Virtual Reality applicaties
  • Waarom VR voor onderwijs en training? Wat zegt het onderzoek?
  • Wat is er al voor lesmateriaal? Hoe kun je dat inzetten in de klas?
  • Bij een nieuwe techniek horen pioniers. Tijdens de praktijkvoorbeelden vertellen zij over hun ervaringen.
  • Zelf lesmateriaal maken tijdens workshops over 360° camera’s en CoSpaces
Banner-Inspiratiedag-1024x576.jpg

 

Programma 11 oktober 2018 - Amersfoort

09:30 Inloop & VR demo’s

10:00 Robin de Lange: ‘Waarom Virtual Reality in het onderwijs?’
In zijn inleiding neemt Robin je kort mee door de geschiedenis van Virtual Reality en legt hij kort uit hoe de techniek werkt. Wat kunnen we verwachten de komende jaren? Op welke manier wordt het op dit moment al succesvol ingezet? Wat zijn de leerpunten en kansen? Wat zien we in het onderzoek?

10:45 Pioniers over de praktijk
Bij een nieuwe techniek horen pioniers, die experimenteren en uitvinden hoe die techniek ingezet kan worden in een bepaald vakgebied. Daarom zullen drie onderwijsprofessionals laten zien op welke manier zij VR al hebben ingezet in het onderwijs en wat wij daarvan kunnen leren.
Ken of ben je zo’n pionier en wil je die ervaringen delen? Stuur ons dan een mail: mail@vrlearninglab.nl

11:15 Pauze

11:30 Workshopronde I: Inzetten van bestaande VR ervaringen
In deze eerste workshopronde werken we samen aan een lesplan, waarbij de didactische waarde van reeds bestaande toepassingen aan bod zal komen en hoe dat ingebed kan worden in het onderwijs. Er is een keuze uit twee workshops:

A. Hoe zet ik Google Expeditions in in mijn les?
Google Expeditions is een van de bekendste toepassingen om gebruik te maken van VR in het onderwijs. In deze workshop ontdekken we de mogelijkheden en proberen we het uiteraard zelf ook uit. Wat heb je nodig om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan?

B. Maak je eigen onderwijs met VR
Door gebruik te maken van bestaande toepassingen en content, is het relatief eenvoudig om een eigen les of cursus vorm te geven. In deze workshop delen we een aantal lesideeën, leggen uit waar je content kunt vinden en werken aan een eigen onderwijsvernieuwing.

12:30 Lunch & VR demo’s

13:45 Workshopronde II: zelf lesmateriaal maken
In de tweede workshopronde leer je zelf een VR-ervaring maken. Zo kun je eigen lesmateriaal maken, of de kennis overdragen op leerlingen of studenten.

C. 3D programmeren in CoSpaces
In deze workshop bouw je 3D-wereld, waar je daarna in Virtual Reality doorheen kunt lopen. Daarna gaan we programmeren en maak je de wereld interactief!

D. Maak 360° foto’s en een virtuele tour
In deze workshop ga je aan de slag met een 360°-camera en leer je hoe je een virtuele rondleiding kunt maken door een gebouw, natuurgebied of stad. Voeg extra informatie toe en gebruik de omgeving als context voor de lesstof.

16:30 Robin de Lange: ‘Virtual Reality in het onderwijs – hoe verder?’
Een drukke dag met veel inspiratie. Robin sluit de dag af en laat aan de hand van voorbeelden uit de praktijk zien wat de do’s en don’ts zijn als het om virtuele ervaringen in het onderwijs gaat. Wat is de volgende stap om hiermee aan de slag te gaan?

17:00 Afsluiting en borrel

cursisten.JPG
crkbo-geregistreerde-instelling.png

 

Kwaliteit staat voorop

Het Virtual Reality Learning Lab voldoet aan de kwaliteitscode voor opleidingsinstituten voor kort beroepsonderwijs en is augustus 2017 voor het eerst geauditeerd op basis van de CRKBO kwaliteitsnormen opgesteld door het CPION.

 

Interesse?

Heb je interesse? Meld je dan nu aan via onderstaande knop. Wil je meer informatie over dit programma, neem dan contact met ons op via info@cultuurcollege.nl